top of page

סיכום מאמר: האם חווית של "תחושת אחדות" עשויה להשפיע על הבריאות הנפשית של ספורטאים?

שם המאמר:

Unitive experience and athlete mental health: Exploring relationships to sport-related anxiety, motivation, and well-being.

תקציר: המאמר בוחן את ההשפעה של 'חווית – אחדות' (Unitive-Experience) על אלמנטים פסיכולוגיים בקרב ספורטאים: חרדה ספורטיבית, מוטיבציה פנימית, מוטיבציה חיצונית, א-מוטיבציה ורווחה נפשית (Well - Being). 'חווית – אחדות' מגיעה מעולם הרוח, ומתארת חוויה פסיכולוגית ורוחנית של אחדות (Oneness), אובדן תחושת זמן (Timelessness), תחושת חיבור וחווית מודעות בלתי רגילה אשר מתעלה על התחושות הרגשיות הגופניות הרגילות (Schneeberger, 2010). המחקר עבר על ידי שאלונים למשתתפים (n=105): ממדינות שונות, מענפי ספורט שונים ורמות תחרותיות שונות. תוצאות המחקר הראו כי דיווח על התרחשותה של 'חווית – אחדות' בקרב ספורטאים נמצאת במתאם גבוה עם בריאות מנטלית גבוהה בקרב ספורטאים. כלומר, ספורטאים אשר חוו חווית אחדות כלשהי כמהלך חייהם נטו להיות בעלי בריאות נפשית גבוהה יותר ונמצאו בעלי: פחות חרדה ספורטיבית, רווחה נפשית גבוהה יותר מוטיבציה פנימית גבוהה יותר ורמות נמוכות יותר של א-מוטיבציה. לא נמצא אפקט מובהק למוטיבציה חיצונית.

הערות: לדעתי מדובר במחקר מאוד מעניין. הוא מקשר גם בסקירה הספרותית בין חווית האחדות שהיא נחשבת כמעט רוחנית ומיסטית לבין חווית הפלואו שגם בה אחד מתשעת האלמנטים הוא אחדות (Oneness). בעיניי זה עוד מחקר שמחזק את הקשר שקיים בין מינדפולנס – לFlow (שכבר קושרו באופן מובהק פעמים רבות) ונותן עוד נקודת מבט עמוקה יותר על החיבור בין ה'רוח' או הנפש (Spirituality) לבין המדיטציות והביצוע.


מקור: O'Brien, K. T., & Kilrea, K. A. (2020). Unitive experience and athlete mental health: Exploring relationships to sport-related anxiety, motivation, and well-being. The Humanistic Psychologist. Advance online publication. https://doi-org.ezprimo1.idc.ac.il/10.1037/hum0000173


댓글


bottom of page